dailė 2002/1
Į TURINĮ
ATGAL

Gimė 1942 Lietuvoje
Gyvena Niujorke, JAV
Studijos
1966 Kalifornijos valstybinis universitetas. Sakramentas. Fizika
1971 Kalifornijos valstybinis universitetas. Sakramentas. Dailė
1973 Vašingtono valstybinis universitetas. Keramika

Rimas VisGirda. Beveik 8
Keramika, mišri technika, h 36, 2000
Personalinės ir dviejų asmenų parodos
1995 Dean Moniz galerija. Sakramentas, JAV
Wakeley galerija. Blumingtonas, JAV
1996 The Clay Place. Pitsburgas, JAV
1997 Central Lakes koledžo dailės galerija. Brainerdas, JAV
Benediktinų meno centro galerija. Saint Joseph, JAV
1999 Solomono Dubnicko galerija. Sacramentas, JAV.
2000 Lietuvos dailės muziejus. Čikaga, JAV
2001 Lakeside galerija. Lakeside, JAV


Rimas VisGirda. Pokalbis
Keramika, mišri technika, h 33, 1997
Grupinės parodos
1995 "Terra Firma“. Corbin meno centras. Spokane, JAV
Keramika. Čiurlionio galerija. Čikaga, JAV.
"Lotsa Clay V - Benefit“. The Clay Studio. Filadelfija, JAV
"Dean Moniz Survey“. Encina galerija. Sakramentas, JAV
"Feats of Clay“. Gladding McBean. Linkolnas, JAV (apdovanojimas).
Kasmetinė puodelių paroda. Amatų aljanso galerija. Sent Lujis, JAV
"Four Guys and a Gal Figure It Out“. Alternatyvi erdvė - NCECA. Mineapolis, JAV
"Magnetic North“. Park Inn International. Mineapolis, JAV
Virtuali keramikos paroda. Cyberspace: www.uky.edu/Artsource/vce/visgirda.html
"Molinis puodelis V“. Museuy universitetas–SIUC. Carbondale, JAV (apdovanojimas)
Kasmetinė puodelių paroda. Uihlen Peters galerija. Milvokis, JAV
"Fred Wells 19“. Nebraskos universitetas. Linkolnas, JAV
"Tempe Tea Party“. Tempe meno centras. Tempe, JAV
1996 "Goblet & Cup Invitational“. Margo Jacobseno galerija. Portlendas, JAV
SOFA Chicago-Natsoulas galerija. Navy Pier. Čikaga, JAV
Kasmetinė puodelių paroda. Ariana galerija. Royal Oak, JAV
Gimtadienio paroda. Ročesterio meno centras. Ročesteris, JAV.
"Pagaminta Kente“. KSU. Meno mokyklos galerija. Kentas, JAV
"Puodelis kaip metafora II“. Sybaris galerija. Royal Oak, JAV
"Molio žygiai“. Gladding McBEAN. Linkolnas, JAV (apdovanojimas)
Potluck. Lincoln Arts. Linkolnas, JAV
San Andželo meno muziejus. San Andželas, JAV
Tarptautinė paroda "Orton Cone Box Show“. Baker universitetas. Boldvin Sitis, JAV (apdovanojimas)
"Coffee and Teapot Invitational“. Lill Streer galerija. Čikaga, JAV
SOFA Miami-Works galerija. Majamis, JAV
"Keraminis puodelis“. Parklando koledžo dailės galerija. Šampeinas, JAV
1997 "Plates/Platters“. Ariana galerija. Royal Oak, JAV
V mažosios keramikos trienalė. Ulupuh. Zagrebas, Kroatija (apdovanojimas)
SOFA Chicago-Natsoulas galerija. Navy Pier. Čikaga, JAV
Simpoziumo paroda. Sokolovo pilis. Sokolovas, Čekija
"Studio Days ’97“. Čester Springs studija. Čester Springs, JAV
"Arbatos puodelis’8“. Alexander galerija. Lajola, JAV
"Cone X“. Lincoln Arts. Linkolnas, JAV.
"Molio puodelis VI“. Universiteto muziejus - SIUC. Carbondale, JAV
"Art Show at the Dog Show“. Parko departamento meno centras. Vičita, JAV (apdovanojimas)
1998 V tarptautinė keramikos paroda. Mino, Japonija; Tajimi parodų salė. Tajimi, Japonija
"Platter x 23. Fifth Element Pottery“. Portlendas, JAV
"Arbatos aura“. Images Friedman galerija. Luisvilis, JAV
IAC narių paroda. Kanados molio ir stiklo galerija. Waterloo, Ontarijas, Kanada
X keramikos simpoziumo paroda. Dailės galerija. Panevėžys
"Iš namų“. Galerija "XX“. Panevėžys
"Interpretuotas objektas“. Parklando koledžo meno galerija. Šampeinas, JAV
1999 Lėkščių paroda. Collins galerija. Glazgas, Škotija; Miesto muziejus ir meno galerija. Invernas, Škotija
Cliffe pilies muziejus. Keighly, Didžioji Britanija
"Up front“ galerija. Skeltonas, Didžioji Britanija
Folkestono muziejus. Folkestonas, Didžioji Britanija
Bury St Edmonds muziejus. Bury St Edmonds, Didžioji Britanija
Keramikos muziejus. Stoke-on Kent, Didžioji Britanija
Hawick muziejus. Hawickas, Škotija
Abeen muziejus. Aberdeenas, Škotija
Leicesterio muziejus. Leicesteris, Didžioji Britanija
Krašto muziejus. Hempšyras, Didžioji Britanija
"25th Anniversary Celebration“. The ClayStudio. Filadelfija, JAV
"The Teapot Redefined II“. Mobili galerija - Sofa. Navy Pier, Čikaga, JAV
Y2Clay. Cyberspace:
www.arts.deanza.fhda.edu/y2clay
Tarptautinė keramikos paroda-konkursas. De Carouge muziejus. Carouge, Šveicarija.
"The Teapot Redefined II“. Mobilia Gallery. Kembridžas, JAV
"Clay-Clay-Clay“. Solomono Dubnicko galerija. Sakramentas, JAV
"JAV amatai šiandien“. Silvermine Guild galerija. New Canaan, JAV
IV kasmetinė Silverhawk vizualiųjų amatų internetinė paroda.
www.silverhawk.com/ex99/visgirda
"Below’2000“. Portlendo šiuolaikinių amatų centras. Portlendas, JAV
"Tempest“. Lincoln Arts. Linkolnas, JAV
VII kasmetinė funkcionaliosios keramikos paroda. Ephrata, JAV
"Porcelianas’99“. Ročesteris, JAV
San Andželo meno muziejus. San Andželas, JAV
Tarptautinė paroda "Orton Cone Box Show“. Baker universitetas. Boldvin Sitis, JAV (apdovanojimas)
"Coffee and Teapot Invitational“. Lill Streer galerija. Čikaga, JAV
SOFA Miami-Works galerija. Majamis, JAV
"Keraminis puodelis“. Parklando koledžo dailės galerija. Šampeinas, JAV
1997 "Plates/Platters“. Ariana galerija. Royal Oak, JAV
V mažosios keramikos trienalė. Ulupuh. Zagrebas, Kroatija (apdovanojimas)
SOFA Chicago-Natsoulas galerija. Navy Pier. Čikaga, JAV
Simpoziumo paroda. Sokolovo pilis. Sokolovas, Čekija
"Studio Days ’97“. Čester Springs studija. Čester Springs, JAV
"Arbatos puodelis’8“. Alexander galerija. Lajola, JAV
"Cone X“. Lincoln Arts. Linkolnas, JAV.
"Molio puodelis VI“. Universiteto muziejus - SIUC. Carbondale, JAV
"Art Show at the Dog Show“. Parko departamento meno centras. Vičita, JAV (apdovanojimas)
1998 V tarptautinė keramikos paroda. Mino, Japonija; Tajimi parodų salė. Tajimi, Japonija
"Platter x 23. Fifth Element Pottery“. Portlendas, JAV
"Arbatos aura“. Images Friedman galerija. Luisvilis, JAV
IAC narių paroda. Kanados molio ir stiklo galerija. Waterloo, Ontarijas, Kanada
X keramikos simpoziumo paroda. Dailės galerija. Panevėžys
"Iš namų“. Galerija "XX“. Panevėžys
"Interpretuotas objektas“. Parklando koledžo meno galerija. Šampeinas, JAV
1999 Lėkščių paroda. Collins galerija. Glazgas, Škotija; Miesto muziejus ir meno galerija. Invernas, Škotija
Cliffe pilies muziejus. Keighly, Didžioji Britanija
"Up front“ galerija. Skeltonas, Didžioji Britanija
Folkestono muziejus. Folkestonas, Didžioji Britanija
Bury St Edmonds muziejus. Bury St Edmonds, Didžioji Britanija
Keramikos muziejus. Stoke-on Kent, Didžioji Britanija
Hawick muziejus. Hawickas, Škotija
Abeen muziejus. Aberdeenas, Škotija
Leicesterio muziejus. Leicesteris, Didžioji Britanija
Krašto muziejus. Hempšyras, Didžioji Britanija
"25th Anniversary Celebration“. The ClayStudio. Filadelfija, JAV
"The Teapot Redefined II“. Mobili galerija - Sofa. Navy Pier, Čikaga, JAV
Y2Clay. Cyberspace:
www.arts.deanza.fhda.edu/y2clay
Tarptautinė keramikos paroda-konkursas. De Carouge muziejus. Carouge, Šveicarija.
"The Teapot Redefined II“. Mobilia Gallery. Kembridžas, JAV
"Clay-Clay-Clay“. Solomono Dubnicko galerija. Sakramentas, JAV
"JAV amatai šiandien“. Silvermine Guild galerija. New Canaan, JAV
IV kasmetinė Silverhawk vizualiųjų amatų internetinė paroda.
www.silverhawk.com/ex99/visgirda
"Below’2000“. Portlendo šiuolaikinių amatų centras. Portlendas, JAV
"Tempest“. Lincoln Arts. Linkolnas, JAV
VII kasmetinė funkcionaliosios keramikos paroda. Ephrata, JAV
"Porcelianas’99“. Ročesteris, JAV

Rimas VisGirda. Viltis
Keramika, mišri technika, h 152, 1992
Simpoziumai
1997 Tarptautinis porceliano simpoziumas. Loucky, Čekija
1998 X tarptautinis keramikos simpoziumas. Panevėžys
1998 Glazestorming ’98 simpoziumas. American Art Clay Co. Indianapolio universitetas. Indianapolis, JAV


Rimas VisGirda: žvilgsnis į ateitį, mintys apie praeitį

Catherine Jacobi

Aš nežinau žmogaus akims malonesnio vaizdo, kaip jo Tėvynė.
Homeras. Odisėja

Pamatyti meno kūrinį įmanoma tik žengiant vieną žingsnį atgal. Tai prilygsta bandymui suvokti Tėvynę, gyvenant toli nuo jos. Abu būdai yra atskaitos taškai: vienas padeda suvokti kūrybos fenomeną, kitas - paremtas atmintimi. Tai galima palyginti ir su perspektyva, kai dailininkas ištiesia ranką - vienu ir kitu atveju atstumas tampa atskaitos tašku.
Pirmąsyk Rimas VisGirda trumpam užsuko į Vilnių, kai lankėsi Rusijoje pagal dailininkų mainų programą. Tai tapo pirmąja iš daugelio kelionių į Tėvynę, kurioje gimė ir iš kurios 1944 metais su tėvais pasitraukė. VisGirda augo abiejose Amerikos pakrantėse - Bostone ir Los Andžele. Dėstė daugelyje Amerikos miestų - nuo Bemidji iki Des Moines - ir nukeliavo tūkstančius mylių kaip vizituojantis keramikas. Kol odisėja tęsiasi, regis, keliautojas nežino, kur jis toliau pasuks, ir tik stebėtojas iš tolo gali nubrėžti jo kelią, sujungdamas taškus. Pirmoji kelionė į Lietuvą VisGirdai galėjo tapti atspirties tašku, kai mintis apie naują pradžią ar pabaigą pasmerkta išnykti. VisGirda kaip tikras keliautojas suprato, kad jo kelionės buvo būtinos įprasminant save kaip menininką - mažai kas žinojo apie jo Tėvynę, tačiau daugelis žinojo apie jo nostalgiją Tėvynei. Svarbiausia, jog pirmasis sugrįžimas VisGirdai tapo galinga jėga, paveikusia tolesnę kūrybą.
Šeštojo dešimtmečio viduryje Lietuvoje kalifornietiškas "kičas“ buvo uždraustas vaisius. VisGirda tuo laiku save pamena kaip gatvės vaikėzą su sandalais ir juokingu vardu. Jis visada turėjo savo nuomonę, skeptiškai vertino amerikiečių pokario euforiją. Jam artimesnės buvo tradicinės europietiškos vertybės. Ir atvykus į Ameriką, namuose buvo puoselėjama lietuvių kalba ir papročiai. Tačiau VisGirda atitolo nuo šeimos, kad įsilietų į jį supančią aplinką. Pastangos slopinti savo kitoniškumą pavirto pernelyg akcentuotu amerikietiškumu.
1966 metais VisGirda baigia fizikos studijas Kalifornijos valstybiniame universitete, Sakramente. Po trumpos fiziko karjeros ir darbo keramikos dirbtuvėse Sierra mieste jis grįžo į universitetą studijuoti keramikos ir skulptūros. Pirmieji VisGirdos kūriniai, kuriuose jis sprendžia esminius keramikos uždavinius, paveikti ankstesniųjų studijų. To meto VisGirdos kūrybai įtaką darė ir jo mokytojai - Ruth Rippon bei Robertas Arnesonas. R. Rippon buvo žinoma dekoravimo specialistė. Kūrinio paviršiui dekoruoti ji meistriškai naudojo sgrafito techniką, vašką, angobą*. Porceliano ar šamoto dirbiniai, padengti baltu angobu, nuspalvinti oksidais, degami aukštoje temperatūroje. Metodas, kai piešiama angobu, spalvomis, o vėliau paviršius padengiamas vašku, kuris dar išraižomas linijomis ir jos pripildomos intensyvaus juodumo angobo, teikia daug galimybių eksperimentuoti. Siekdamas efektingumo, VisGirda pradėjo naudoti liustrus** ir komercines spalvas, kurias mėgo R. Arnesonas. Šis kūrybos etapas VisGirdai buvo vienas iš svarbesnių. Nors dailininkas puikiai išmanė techniką, tačiau jam teko mokytis įveikti kompozicijos sunkumus.
Tuo metu VisGirda sukuria seriją darbų, kuriuose akivaizdi amerikietiška tematika ir siekis atskleisti egzistencines problemas. Pagal komiksus stilizuoti piešiniai, charakteringos juodos ir dekoratyvios linijos byloja apie Crumbo, Moscoso ar ispanų meno įtaką. Pavyzdžiui, kompozicijoje "Gyvenimas mieste“ pagrindinę temą įkūnija tuščios skardinės, nuorūkos, moteriškos kojinės... Žymiai malonesnis pokalbis apie amerikietišką kasdienybę vyksta vaizduojant tokius objektus kaip didelis šuo, sunkvežimis ar bevardė moteris. Kūrinių pavadinimai, pavyzdžiui, "Kaip nepralodyti mano šuns, kai tu ateini ir beldiesi į mano duris“, siejasi su amerikietiškąja country muzika ar bliuzu. VisGirda dažnai "žaidžia“ gyvūnų judesių klišėmis. Minėti technologiniai sprendimai ir temos dominuoja pastarųjų dvidešimties metų VisGirdos kūryboje. Temos, kurios neturi nieko bendra su kuklumu ar technologiniais sunkumais.

Pašalink priežastį ir nebeliks efekto; ko akys nemato, širdis netrokšta.
M. de Cervantes, Don Kichotas

Praėjus metams po pirmosios VisGirdos kelionės į Vilnių, 1989-aisiais, jis buvo pakviestas dalyvauti I tarptautiniame keramikų simpoziume Panevėžyje. Nedidelis miestas, turintis vos 100 tūkst. gyventojų, yra centrinėje Lietuvos dalyje. Sovietų laikais čia buvo stipriai išvystyta pramonė, ypač stiklo gamyba. Kai vyko pirmasis Panevėžio simpoziumas, Lietuva dar nebuvo atsikovojusi nepriklausomybės ir gauti įvažiavimo vizą buvo nelengva. VisGirda ir jo kolega Philipas Cornelius, pirmieji vakariečiai, besilankantys Panevėžyje, savo popierius gavo tik simpoziumo išvakarėse.
Tuokart dalyvauti simpoziume buvo pakviesta šešiolika dailininkų: šeši iš Panevėžio, šeši iš Vilniaus, vienas iš Maskvos, vienas iš Vengrijos ir du mūsų jau minėtieji iš JAV. Dailininkai dirbo penkias savaites vasaros atostogų metu, naudojosi stiklo fabriko medžiagomis ir krosnimis. Iš sukurtų darbų buvo surengta paroda, pradžioje eksponuota, o vėliau ir dovanota Panevėžio dailės galerijai. Šis simpoziumas ilgainiui tapo kasmetinis, o galerijos direktorei Jolantai Lebednykienei ėmė talkinti ir VisGirda. Vėliau, Lietuvai atkūrus nepriklausomybę, Panevėžio simpoziumai tapo žinomi keramikos pasaulyje, kasmet į juos kviečiami nauji talentai iš užsienio.
VisGirda sugrįžo į kasdienybę dar nespėjęs įsisąmoninti, kaip unikalu būti lietuviu žvelgiant iš kultūrinės, socialinės ir psichologinės perspektyvos, ir kartu suvokti, kokią įtaką tai gali padaryti kūrybai. Keramikui, kuris iki tol kūrė nedidelės apimties darbus ir naudojo žemo degimo molį, pramoninės Panevėžio stiklo fabriko aukšto degimo krosnys galėjo atrodyti per didelės. Tačiau pradėti kurti monumentalius darbus buvo neišvengiama - jį jau spėjo paveikti sovietinių vadų skulptūros, tačiau kūryboje dar nebuvo išryškėjusi skulptūrinės vazos versija ir dydis.
Maloniai nustebino neišsenkamos medžiagų atsargos stiklo fabrike ir galimybė kurti didelės apimties kūrinius. Panevėžio stiklo fabrike naudojamas molis, vadinamas šamotu, buvo nauja medžiaga Rytų bloko keramikams. Tai akmens masė, sumaišyta su smulkiomis grogo (degto molio) dalelėmis, degama 1200° C temperatūroje. VisGirdai šis molis, jo stiprumas ir plastinės savybės, leidžiančios lipdyti juostelėmis (coil-built technika), buvo tikras atradimas. Molis, skirtas simpoziumui, gabentas traukiniu net iš Ukrainos. Dalį jo išdegė, sumalė įvairaus dydžio granulėmis, o kitą dalį išminkė ir sumaišė su grogu (jis sudarė 40–60%).
Taigi VisGirda galėjo imtis didesnės apimties darbų, tačiau taip pat turėjo apsispręsti dėl įprastų savo kūrybos motyvų: juk jį veikė specifinė erdvė ir kultūrinė simbolika. Krovininiai sunkvežimiai ir šunys toli gražu nėra kasdienė lietuviško peizažo dalis. Į jo kūrybą įsiliejo nauji religiniai ir politiniai simboliai. VisGirda kūrė tarsi svetimtautis, tačiau ne visai svetimas... Paukščių, gyvačių motyvai, pagoniški ženklai - saulė, mėnulis ir ąžuolai, įsitvirtinę ir katalikiškoje ideologijoje, užėmė svarbią vietą gausioje VisGirdos vaizdų simbolikoje.
Tą pačią 1989-ųjų vasarą sovietai leido iš tolimiausių Sibiro kampelių parsivežti tremtinių kaulus. Šis politinis įvykis įkvėpė dailininką kaulus pavaizduoti tarsi permainų simbolį. Lenino, Stalino, kitų politinių figūrų portretai, greitai tapę sovietinės propagandos atgyvenomis, originaliai panaudoti pačiame pirmame VisGirdos darbe, sukurtame Panevėžyje. Čia kaip piešinys įkomponuoti tikri kareiviški medaliai, sumaniai interpretuota biusto idėja. O kompozicijoje "Viltis“ (V, VI–VI) milžiniška kaukolė su išpieštu pasaulio žemėlapiu perteikia netekties nuojautą; ant jos "prilipdytas“ paprastas namas, virš kurio vienišas paukštis suka lizdą. Didžiulės akiduobės atspindi du įsivaizduojamus langus šiame ekstravagantiškame name. Paukščio simbolis, pasak VisGirdos, lietuvių tautosakoje reiškia tarpinininką tarp dangaus ir žemės, tuo tarpu jam pačiam tai yra vilties, svajonių ir ateities simbolis.
Kai į sutapimus žvelgi iš tam tikro atstumo, pamatai, kad šis tarpsnis dailininko kūryboje tampa lemtingas. Įkėlęs koją į tėviškės žemę, jis grįžo prie savo šaknų, prie savo kultūros savitumo, o Lietuva tuo pat metu grįžo prie naujos pradžios. Kalba, kurią VisGirda išmoko vaikystėje, skiriasi nuo šiandieninės lietuvių kalbos, kuri penkiasdešimt okupacijos metų buvo rusinama. Asmeninis dailininko gyvenimas ir nepriklausomos Lietuvos egzistencija ypatingu būdu surado sąlyčio taškus. VisGirda ir jo šalis, abu ieškantys savo lietuviškumo po daugelio suvaržymo metų, bando atrasti kultūrinį, socialinį ir psichologinį identitetą. Sunkūs atradimai, kurių neįmanoma pamiršti ar ignoruoti net tuomet, kai jie praeityje.

Tik širdimi gali teisingai matyti; kas svarbiausia - akimis neregima.
A. de Saint-Exupéry. Mažasis princas

Po pirmojo apsilankymo Lietuvoje 1988 metais VisGirda jau spėjo pabuvoti Tėvynėje šešis kartus. Jis sakosi esąs "oficialiai atgimęs lietuvis“.Tai, kad Panevėžio simpoziumas tapo kasmetinis, yra ir VisGirdos nuopelnas. Žinomas dailės pasaulyje, jis kvietė į simpoziumą dailininkus iš svetur, o lietuviai dailininkai galėjo išvykti į kitų šalių panašius renginius.
2000-ųjų spalį Lietuvių dailės muziejuje Lemonte, Ilinojuje, VisGirda eksponavo savo naujausius kūrinius (keli jų vėliau iškeliavo į parodą, vykusią Lietuvos ambasadoje Vašingtone). Rodyti darbai pasižymi elegancija ir harmonija. Keli 1997–2000 metų pereinamojo laikotarpio kūriniai tebetęsia asmeninių išgyvenimų, patiriamų juodojo farso akivaizdoje, temą ("Pokalbis“ VIII, "Kaip motina, kaip dukra“ IX, "Beveik 8“ X, XI, "7“). Tačiau, skirtingai nei minėtoje "Viltyje“, šie išgyvenimai intymesni. Antai kompozicijoje "Panevėžyje“ VisGirda įprasmina kultūrines ir socialines alegorijas, vaizduodamas unifikuotą žmogaus figūrą, saugančią gintaro gabalėlį, lietuviškumo simbolį, pakabintą širdies vietoje. Menininko kūryboje atsispindi ir subyrėjusios Sovietų Sąjungos absurdas, perteikiamas pasitelkus juodąjį humorą, ir kartu žmogiškosios prigimties išmintis. Visa tai liudija apie autoriaus vidinę kovą ir susitaikymą.
Tai pačiais metais VisGirda pradeda kurti darbus, kurie ženklina bandymus viena koja atsistoti dviejose skirtingose vietose. Didvyrių biustai ir politinė ironija atsiduria tarsi antrame plane, pirmenybė atiduodama žmogiškiems išgyvenimams. Dailininkas keičia komponavimo būdą ir tarsi įsileidžia žiūrovą kūrinio vidun, atsisakydamas išorinio figūros dekoro (pvz., "Mama, neleisk savo kūdikiams užaugus tapti kaubojais“). Technologijoje tebejaučiama lietuviško šamoto įtaka, bet greta naudojamas ir feldšpato*** grogas, kuris tarsi prasišviečia per matiškai baltą formų paviršių. Nors šio laikotarpio VisGirdos figūros dar kiek dekoruotos, tačiau paviršiaus dekorui neteikiama didelė reikšmė. Vazų ir skulptūrų esmė slypi kūrinio charakteryje. Techniniai "triukai“ ir menininkui būdingas graffiti lieka tik kaip subtili užuomina, kaip ir švelnios spalvos ar keli komerciniai decal, kurie yra savotiškas autoriaus parašas.
Ankstesniuose kūriniuose vyravęs seksualumas ir gyvybingumas perauga į melancholiją ("Kiekvienos moters dvi pusės“ XVII, XVIII, "Updraft“, "Kiekviena moteris“). Mėlynakė, svajose paskendusi VisGirdos moteris reikšmingai žvelgia tarsi iš tolimos praeities. Antai kompoziciją "Žiūrint į ateitį, galvojant apie praeitį“ XX, XXI sudaro dvi į priešingas puses nusisukusios figūros, kurios dalijasi vienu torsu ir atvirai žvelgia į amžinybę. Tačiau VisGirdos kūriniai, kad ir kiek į juos sudėta asmeninių išgyvenimų, nėra memuarai. Jie talpina savy suvokimą apie kosminę jėgą ir žmogiškąją būtį - kiekvienas neišvengiamai grįžtam namo.

Parengta pagal Noros Aušrienės vertimą
iš žurnalo Lituanus. The Lithuanian Quarterly. Volume 48:1. Čikaga, JAV

________
* Angobas - plonas molio ar porceliano sluoksnis, kuriuo dengiamas drėgno arba išdegto keramikos dirbinio paviršius (po to dirbinys dar kartą degamas). Dailės žodynas. Vilniaus dailės akademijos leidykla, 1999, p. 27.
** Liustras - neorganiniai dažai, teikiantys dirbinio paviršiui metalinį žvilgesį. Vartojamas keramikai, stiklo paviršiui dekoruoti. Ten pat, p. 252.
*** Mineralų grupė, šviesūs natrio, kalio, kalcio aliumosilikatai; čia turima omenyje sutrupintas granitas, sumaišytas su smulkiomis stiklo dalelėmis - Red. pastaba.

Į TURINĮ
ATGAL