art 2002/2
TO CONTENTS
BACK

Gimė 1969 Kaune.
1989-1995 studijavo VDA Kauno dailės institute tekstilę.
Nuo 2000 LDS narė.
Personalinės parodos
2001 "Lithuanian Country Star", Tekstilininkų ir dailininkų gildijos galerija, Kaunas
2002 "Tekstilė ir aš", Kauno paveikslų galerija

Lina Jonikienė. Virsmas.
1996, fotoaudinys, siuvinėjimas, 25 x 25
Svarbesnės grupinės parodos,
simpoziumai

1994 Tarptautinė mažosios tekstilės paroda "Linas vakar, šiandien, rytoj", "Arkos" galerija, Vilnius
1994-1995 Europos kilnojamoji šiuolaikinio siuvinėjimo paroda "Anchor", Vokietija; Anglija
1995 "Minkšta forma", ŠMC, Vilnius
1996 "ArtGenda’ 96", Oksnehalenas, Kopenhaga, Danija
1997 V tarptautinė tekstilės paroda, Kiotas, Japonija
Kilnojamoji paroda "Dygsnių menas", "Concourse Gallery Barbican Centre London EC2"; "Cliffe Castle Keighley", Vest Jorkšyras, Didžioji Britanija
Tarptautinė tekstilės paroda "Tradicija ir nūdiena", M. Žilinsko dailės galerija, Kaunas
"Lietuviški pasikalbėjimai", Triestas, Italija
1998 IV tarptautinė paroda "Jūsų rankose", Nagoja, Japonija
"Išlaisvinti daiktai", ŠMC, Vilnius
1998-1999 Europos kilnojamoji šiuolaikinio siuvinėjimo paroda "Anchor", Vokietija; Anglija; Šveicarija; Suomija
1999 "Huset Iasnaes", Arskriftas, Danija
Tarptautinė tekstilės paroda "Linija", M. Žilinsko dailės galerija, Kaunas
Tarptautinis tekstilininkų simpoziumas "Hidden Treasures", Tuskaeras, Danija
Paroda "Museum Textilforum", Herningas, Danija
"Ne keramikų simpoziumas", J. Maldžiūno sodyba, Kriukai
"Art mada" dalyvė grupinėje kolekcijoje "Ružava", Vilnius
VI tarptautinė mažosios tekstilės trienalė "Pasivaikščiojimas mėnuliu", Luršat muziejus, Prancūzija
2000 "Pasaulio moterys", Mičiganas, Arizona, JAV
Austrų-lietuvių tekstilės paroda, Zalcburgas, Austrija
V tarptautinė konkursinė Betonako paroda, Sintruidenas, Belgija
Kauno taikomoji dailė, Kauno paveikslų galerija
2001 Europos tekstilės paroda "Tradicijos ir novacijos", Arsenalas, Ryga, Latvija
Tarptautinė tekstilės paroda "Minkštas pasaulis", M. Žilinsko dailės galerija, Kaunas
Šiuolaikinės lietuvių tekstilės paroda, Gentas, Belgija
2002 Tarptautinis pleneras "Laikas", Žemaitkiemis, Kauno r.

Lina Jonikienė. Sirenos.
2000, fotoaudinys, metalo siūlai, tušas, sintetiniai dažai, autorinė technika, 75 x 140

Fragmentas
Apdovanojimai
1997 V tarptautinė tekstilės paroda, Kiotas, Japonija (apdovanota prizu už meistriškumą)
1999 Tarptautinė tekstilės paroda "Linija", M. Žilinsko dailės galerija, Kaunas (diplomas)
2000 Kauno taikomoji dailė, Kauno paveikslų galerija (diplomas už stilingumą)
2001 Tarptautinė tekstilės paroda "Minkštas pasaulis", M. Žilinsko dailės galerija, Kaunas (I laipsnio diplomas)

Lina Jonikienė. Audinys.
2001, fotoaudinys, siuvinėjimas, 170 x 75


Lina Jonikienė: textile as feminine identity

by Rūta Pileckaitė

The textile artist Lina Jonikienė belongs to the generation of the artists who graduated in the years of reestablished independence of Lithuania. The female artist became an active member on the national and international art scene from the outset of her career. It concurred with the revival of textile arts in the country largely driven by Vilnius "Linas" symposiums that featured small-scale textile works, which allowed more experiment. The small-scale textile movement set the stage in the country for the appearance of fiber art, which has nothing to do with the decoration of interiors and pursues the same goals as any other type of contemporary arts do.
The symposiums of Vilnius led Lina Jonikienė into international waters - her work has been featured by such prestigious venues as the triennials of mini textile of Jean Luršat Museum, the world textile contests in Japan (Kyôto and Nagoya) and the European modern embroidery exhibition "Anchor". She is the 1997 recipient of the Excellency Prize in Kyôto. Her work is usually a highlight of any textile art exhibitions in Lithuania.
The artist has created her own artistic idiom that makes her work recognizable from the first glance. Her embroidery pieces, executed on photographic images, reflect woman’s world, which often harbours triviality and sentimentality. Later pieces by the artist tend to interpret female identity by making her own body her subject. Young and close to ideal, it serves as a means to challenge and ridicule the cherished mass media stereotypes of woman.
Her work derives its power primarily from its concept (textile medium coming next), and naturally belongs to the wider realm of contemporary art, which is created in a thousand and one ways. Jonikienė is one of the first artists in the country who exploits photography in her work to achieve such a powerful effect. The impressive technical skills and dedication to slow-pace embroidery technique lends intimacy and warmth to her work.

TO CONTENTS
BACK