art 2003/2
TO CONTENTS
BACK

Gimė 1955 Klaipėdos r.
1976–1982 studijavo Lietuvos valstybiniame dailės institute (dabar Vilniaus dailės akademija), Tapybos katedroje.

Pranas Griušys. Pamiškė. 2003, drobė, aliejus, 130x90
Personalinės parodos
1988 Lietuvos karinių oro pajėgų štabas, Kaunas
1999 galerija „Kauno langas“
2000 galerija „Vartai“, Vilnius
2001 galerija „Vartai“, Vilnius
2002 galerija „Vartai“, Vilnius

Pranas Griušys. Laimingoji – tai aš, arba Sugedęs šaldytuvas. 1995, drobė aliejus, 168x160
Svarbiausios grupinės parodos
1982, 1984, 1987, 1988 Kauno dailininkų vaizduojamosios dailės paroda, Kauno dailės parodų rūmai
1984, 1985, 1986, 1987 Respublikinė vaizduojamosios dailės paroda, Vilniaus dailės parodų rūmai
1985 Pabaltijo jaunųjų dailininkų vaizduojamosios dailės trienalė „Jaunystė“, Vilniaus dailės parodų rūmai
1987 Sąjunginė jaunųjų dailininkų kūrybos paroda „Šalies jaunystė“, Maskva, Rusija
paroda „Jaunieji tarybiniai tapytojai ir grafikai“, Kylis, Vokietija
1988 Lietuvos jaunųjų dailininkų tapybos paroda, Liuksemburgas
paroda „URSS. New directions“, Bolonija, Italija
1989 Lietuvos jaunųjų dailininkų paroda, Budapeštas, Vengrija
1994 II pasaulio žemaičių dailės paroda, Plungė
1995 paroda „Po dvynių ženklu“, Kaunas
1997, 1998 VDA Kauno dailės instituto dėstytojų paroda „Kaunas–Ryga–Kaunas“, Rygos dailės akademija, Latvija; Kaunas
1999 paroda „Lietuvos tapyba“, Dortmundas, Vokietija
III pasaulio žemaičių dailės paroda, Plungė
2001 „Vartų“ galerijos paroda „Lietuvos menas“, Gildenburgas; Peterboras, Didžioji Britanija
paroda „Epizodai“, Oscaro Wilde’o muziejus, Dublinas, Airija
„Vartų“ galerijos paroda „Lietuvos menas“, Rostworowskio galerija, Krokuva, Lenkija
2002 „Vartų“ galerijos paroda „Lietuvos menas“, Davido S. Gordono ir Margaret M. Gordon galerija, Londonas, Didžioji Britanija
paroda „Lietuvos tapyba“, Meno rūmai, Krokuva, Lenkija
2003 IV pasaulio žemaičių dailės paroda, Plungė
I tarptautinė Pekino bienalė, Kinija

Pranas Griušys. Banalus siužetas. 2000, drobė aliejus, 106x136


Pranas Griušys: To See and to Play

by Saulius Mikėnas

Pranas Griušys was one of the few Lithuanian artists to represent Lithuanian art at the First Beijing International Art Biennial in China this year. On display was his painting “A Trivial Plot” (2000), which was created in imitation of a-hundred-year-old
wedding photograph. The canvas reflects characteristic features of the recent work by Pranas Griušys, one of the best established Lithuanian oil painters of the middle generation. The artist exploits the stylistics of photographic naturalism, occasionally uses some decorative ornamentation. His original plot is usually enriched with historical reminiscences and stereotypes of human behaviour. His one piece may marry the sacred and the banal, symbolism and irony. He absorbs all the experience and information coming along, and plays with it. Even his family life’s episodes trigger off his imagination and serve as subject matter of his art. In his production of the 1990s, the painter likes manipulating the concepts of the real-unreal, the authentic and borrowed. He brings to the extreme the practice of “quoting” and “borrowing” from the old masters. He borrows an entire work of a famous master, and introduces the elements of consumer society into it. The defiance of hierarchy and order, manipulating the artistic heritage, and a sense of the present time have earned him, on the Lithuanian scene, the name of a true post-modernist.
At the same time, he is dedicated to the theme of the Lithuanian military history: it is due to his work that the discredited in the soviet period military-historical genre has been revived.

TO CONTENTS
BACK