dailė 2003/2
Į TURINĮ
ATGAL

Rabarama (Italija). Labirintas. 2000, bronza, 87x125x100

Vaclovas Krutinis (Lietuva). Jungtis. 2000, bronza, 12x29x26

Zhang Defeng (Kinija). Išminčius. 2002, spalvotas stiklo pluoštas, plastikas, 200x100x40


Pirmoji tarptautinė Pekino bienalė

Vaclovas Krutinis

Rugsėjo 20–spalio 20 dienomis Kinijoje vyko I tarptautinė Pekino bienalė. Ją inicijavo ir rengė Kinijos dailininkų sąjunga kartu su Kinijos literatūros ir meno federacija bei Pekino municipalitetu. Organizatoriai siekė, kad bienalė taptų savotišku tiltu, jungiančiu įvairių kontinentų ir įvairių šalių šiuolaikinius tapytojus ir skulptorius. Kartu norėta parodyti regionines ir etnines menų sąsajas bei skirtumus, kurie dailininkų darbuose atsiskleidžia per kūrėjų meninę mąstyseną. Bienalė buvo pradėta rengti 2002-aisiais. Nors šiokios tokios sumaišties būta dėl netikėtos SARS ligos, tačiau šis pasaulinis meno forumas įvyko numatytu laiku. Taigi 2003-iųjų rugsėjo 20 dieną Pekine įvyko iškilmingas bienalės atidarymas. Kinijos tūkstantmečio monumento meno muziejuje, kur buvo įrengtos parodinės galerijos, eksponuota pagrindinė bienalės dalis – svečių darbai, t.y. 114-kos autorių iš keturiasdešimties valstybių per du šimtus kūrinių. Antroji bienalės dalis eksponuota Kinijos nacionaliniame vaizduojamojo meno muziejuje, kur buvo rodoma arti šimto Kinijos dailininkų darbų, greta surengtos dvi personalinės – Qi Baihi (Kinija), Tatsuo Takayama (Japonija) – parodos ir specialiai šiai bienalei suformuota Korėjos dailininkų kolekcija.
Kūrinių atranką darė speciali tarptautinė žiuri, kuriai medžiagą teikė kviestos organizacijos bei žiuri atrinkti menininkai. Įdomu, kad kūrinių kolekcijas šiai bienalei specialiai rinko ir du kviestiniai kuratoriai. Vienas jų – Italijos kultūros centro prezidentas Vincenzo Sanfo pakvietė dešimties šalių dailininkus, kurie pateikė 36 kūrinius, o Prancūzų rudens salono vadovas Jeanas-Franēois Larrieu kolekciją sudarė iš 36 prancūzų tapytojų darbų.
Taigi iš viso I tarptautinėje Pekino bienalėje buvo eksponuota per 400 kūrinių, tarp jų – apie aštuoniasdešimt skulptūrų.
Tarptautinės žiuri sprendimu Lietuvai atstovavo tapytojai Jūratė Mykolaitytė ir Pranas Griušys, eksponavę po vieną kūrinį, bei skulptorius Vaclovas Krutinis, rodęs du darbus. Daugumos valstybių kolekcijos buvo panašaus dydžio – jas sudarė trys keturi darbai. Tiesa, kelios valstybės eksponavo apie dešimt darbų. Tai – Australija, Egiptas, Iranas, JAV ir Vietnamas.
Buvo labai įdomu aplankyti bienalę, pamatyti gana margą vaizdą ir pajusti savotišką meninę dvasią, kurią sukuria ne tik meninė kūryba, bet ir bendravimas su autoriais, dauguma kurių dalyvavo bienalės atidaryme ir iškilminguose renginiuose, trukusiuose kelias dienas. I tarptautinė Pekino bienalė yra ne tik solidus tarptautinis meno renginys, bet ir, mano manymu, turi ambicijų prilygti daugiau nei šimtą metų rengiamai Venecijos bienalei. Tačiau Pekino bienalė yra šiek tiek kitoks renginys. Venecijos bienalėje pagrindinis akcentas yra valstybės prisistatymas, tuo tarpu Pekino bienalėje akcentuojamas konkretus meno kūrinys ir kūrėjas. Džiugu, kad Kinijos dailininkų sąjunga įsitikinusi, jog ši I tarptautinė Pekino tapybos ir skulptūros bienalė taps tradicinė ir vyks tais pačiais metais, kaip ir Venecijos bienalės, tik rudenį. Tikėtina, kad ilgainiui abu šie šiuolaikinio meno forumai savo svarba taps lygiaverčiai.

Į TURINĮ
ATGAL